V 14 (13+0)

Du bör känna dig mindre trött än i inledningen av graviditeten för nu har dukommit till graviditetens andra tredjedel, och många av besvären från första tiden försvinner. Det är mycket möjligt att du börjar må fantastiskt bra. Äntligen ser du gravid ut

Eftersom hormonet progesteron ökat starkt den sista tiden kan du nu fåtrög mage. Progesteron får musklerna att slappna av. Trycket från den växande livmodern påverkar även den tarmen och hämmar dess arbetstakt. En enkel lösning på detta kan vara att dricka extra mycket vatten och äta fiberrik kost. En mörk strimma kan synas mitt på magen, den kommer förmodligen att blekna efter att barnet är fött. Bröstvårtorna och vårtgårdarna börjar också mörkna. Livmodern är stor som en grapefrukt. 

Ditt barn är nu 12 veckor gammalt och 80-93mm långt från huvud till stjärt. Vikten är nästan 25g. Fostret växer nu mycket snabbt och de inre organen mognar. Barnet rör sig mindre ryckigt och kan böja och vrida på handlederna, händer, fingrar, ben, knän och tår. 

Nervsystemet har börjat fungera. Ögonlock och naglar fortsätter att utvecklas. Ögonbryn börjar framträda på barnet och det börjar växa hår på huvudet. Nu går det att höra barnets hjärta med ett ultraljudsinstrument. Barnet dricker av fostervätskan och kan kissa. Nu får det all sin näring från moderkakan, som även producerar viktiga hormoner.

Barnet tränar in- och utandning som en förberedelse för livet utanför livmodern. Men den använder inte sina lungor i sin vattenfyllda värld, eftersom barnet får syre direkt från dig via navelsträngen och moderkakan.



V 14 (13+0)

Jag börjar ju ser mer och mer svullen ut, men längtar nu tills jag får en riktig mage och får känna rörelser! 
Tycker ju ibland att man kanske känt något litet, men när man varit på ul o bebis rört sig så har jag inte känt det samtidigt såå.. Det är nog bara mina tarmar som bubblat :)
Men snart så, jag kände första rörelse med Leia i vecka 17 sen kände Rickard första utanpå magen i vecka 20.
Får väl se hur det går denna gång..

Jag tycker faktiskt att jag börjar må lite bättre, det var längsen jag kräktes nu.. Men jag käkar fortfarande Lergigan. Jag vågar inte riktigt sluta med dom än.. =)

Lägger upp en till bild på mini som jag fick i fredag! ♥


En närbild på ansiktet!
Mini ligger med båda händerna upp och man kan se att h*n har ena tummen i munnen!
Åhh vi är så nyfiken på dig! ♥

Kommentarer
Postat av: Mammi

Nyfiken på den lill*<3

2011-12-04 @ 11:09:29
Postat av: Malin - Mamma till Alice och Lowe

ÅH MYYS! Fick värsta pojk känslan på kortet! :)

Skönt att du mår bättre nu, vet precis hur du haft det!



2011-12-04 @ 11:10:26
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Linda Olsson

Myyysmini! <3 Så gulligt med tummen! :)

Skönt att du känner dig lite bättre iaf, men som du skrev, ät dom där tabletterna ett liiitet tag till, IFALL du mår skit om du slutar igen! Jag vill ju att du ska må bra gull! :D

Ringer sen <3

PUSS!

2011-12-04 @ 11:41:59
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Postat av: Linda Olsson

Sv; Hahah! Hur kunde du glömma fota? :P Äsch då,jag vet att du va skitsnygger iaf ;D Mihihih! Ja, snart ses vi! Älskar dig mä!

PUSS finaste fruga mi! <3

2011-12-04 @ 11:43:32
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Postat av: Kristine-Mammans Dagbok

NÄMEN ÅÅÅH va KUL! Grattis till bebben i magen, va spännande! Å jobbigt att du mår illa och behöver äta tabletter...uuuuh. Jag käkade flera burkar lergigan comp så jag vet hur det är att må illa...blääää.



Jasså har ni köpt en sådan säng till er plutt. Är den lagom i höjd med mera? Jag vet inte varför, men det känns lite vemodigt att byta bort spjälsängen...så kändes det inte när Hillevi fick sin stora säng....då tyckte vi att det var underbart för då kunde vi ligga bredvid henne. Men nu, Tuvali är ju ff en liiiiiten bebis ;-) hihi... Jag kanske ska ta mig en tur till ikea i morgon för att spana in sängarna live.

Annars är det bara bra med oss, det är full rulle kan man säga!



Hoppas allt är bra med er och att du inte mår så illa längre...

KRAAAM

2011-12-06 @ 22:46:27
URL: http://mammansdagbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

 

Angelica 24 årig tjej från Motala
som älskar att fotografera.

Är mamma till våra Underbara döttrar, Leia född 2010 & Lowa född 2012.

I bloggen får du följa våran vardag i text och bild!                                  
                                   Välkommna!