Lillasyster V 30! ♥


Lilla hjärtat! ♥

Idag går vi in i vecka 30, tjiho. Bara 10 veckor kvar! :)

Igår var det dags för barnmorskebesök, denna gång hade vi inte våran vanliga barnmorska eftersom hon var sjuk, men det gick så bra ändå :)
Vi lyssnade på lillasyster hjärta som slog 135 slag/min.
Magen mättes och Sf-måttet var 27cm ( tror jag) om jag inte minns helt fel. Det hade iaf växt 2cm sen sist såg jag nu när jag kollade tillbaka i bloggen.. Järnvärdet hade gått upp från 117 till 130 så järntabletterna gör nytta! :)
Sen kände hon även efter hur lillasyster låg i magen,och förtillfället ligger hon med huvudet uppåt! Hon har alltså gjort kullerbyta därinne, för när jag var på gynakuten och gjorde UL så låg hon nämligen med huvudet neråt.
Och det förklarar en del varför jag inte känner sparkar på samma ställen och att det är ett fruktansvärt tryck upp i revbenen eftersom att ett hårt huvud som ligger där!
Barnmorskan sa bara att hon har många veckor på sig att vända sig tillbaka, och jag hoppas hon har rätt!
Men många tankar har hunnit komma i mitt huvud, vad händer om hon inte vänder sig osv? Jag har legat och grubblat hela natten ( Säkert helt i onödan, men är man en orolig person så är man :/ )
Har hon inte vänt sig rätt till v 36 så gör dom vändningsförsök sa bm. Men jag har läst om det och känner INTE att jag vill göra det. För det första är det inte säkert att dom kan vända bebisen rätt, och om dom lyckas, kanske bebis bestämmer sig för att vända sig med rumpan ner iaf igen. Alltså ingen garanti. Plus att det låter som att det gör fruktansvärt ont att göra detta.. :/
Men jag hoppas verkligen att hon vänder sig själv snart!
Dock har jag en känsla inombords att hon inte kommer göra det.. :/

Men vi ska tillbaka till barnmorskan om drygt två veckor, får se hur hon ligger då och prata vidare och fråga om det är tvång att göra vändningsförsök?
Är det någon därute som har koll på detta?

Kommentarer
Postat av: Ika

Så vacker bild! Inte länge kvar nu tills hon kommer ut :)

2012-03-24 @ 15:47:28
URL: http://emelieeriika.blogg.se/
Postat av: Saga -mamma till Emilia

Jag tror knappast att det är tvång till det, man kan väl inte tvinga någon liksom? Det är ju bara det att man får göra kejsarsnitt om hon inte vänder på sig.. Hoppas det går bra i alla fall :)

2012-03-24 @ 17:15:42
URL: http://emiliasmor.blogg.se/
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Oh v.30 redan!! :D Nu är det inte alls långt kvar! :) Myyys! Puss & Kram

2012-03-24 @ 21:24:45
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Postat av: Mari

Du har rätt att neka. Men kan vara värt att träffa läkaren iaf och prata om det och vad som sker om bebis inte vänder sig rätt själv innan fl. Hoppas du blev nå klokare och att det löser sig :)

2012-03-24 @ 23:11:52
Postat av: ENDENISE

jag vet inte hur det är men Loppan låg ju i säte ett himla tag och jag ville verkligen inte göra vändningsförsök. Har hört ont om det. Men hon vände sig själv och det var ju skönt :D hoppas att bäsis gör som Lo!



och cupcaksen såg hiiiimla goa ut :D

2012-03-26 @ 20:11:50
URL: http://endenise.se
Postat av: Ida

Nej det är inte tvång att göra vändningsförsök.

Men jag tror inte heller att läsa massor om det är bästa lösningen.



Alla upplever det olika, lite som förlossningar. En del har skräckhistorier om förlossningar, medan vissa tycker det inte är nått att ojja om..

Så är det med vändningsförsök också.

Jag vände mitt sista barn för han envisades med att ligga åt fel håll.

Jag var så extremt emot ett snitt så för mig fanns bara valet att snurra på ungen eller föda ut honom åt fel håll.. Vilket ja hade gjort om dom inte lyckats vända på honom..



För mig var det rätt så obehagligt att vända bebis. Det var mer obehag än smärta, även om ja tyckte de gjorde lite ont.

Men min moderkaka låg på framvägg så det var därför det var bökigt. Dom blev ju tvungna att "gräva" under den för att komma åt bebis..

Dom försökte flera ggr på raken och när jag tillslut sa att nu får de vara nog, så lyckades dom..

Å ja har sagt att jag aldrig ska göra om det, men jag vet att jag kommer göra om det om jag någonsin mer får barn och det ligger fel.



De ja ville ha sagt var.. Även om det inte var en toppenupplevelse för mig att vända bebisen, så innebär det inte att du inte lyckas med det smidigt och snabbt.

Du kan prata med varenda vän som fött barn och alla har olika upplevelser om hur förlossningen var, precis så är det med vändningsförsök.

Lite så att man måste uppleva det själv för att kunna bedöma det.

Man struntar ju inte i att föda barn för att någon upplevt en hemsk förlossning runt en..



Ja håller tummarna för att bebisen vänder sig själv, men om den inte gör det så fundera på en vändning.. De är bra personal och dom vet vad dom gör!! Å du kan alltid säga stopp!!

2012-03-27 @ 09:44:51
URL: http://forvirradbabylycka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

 

Angelica 24 årig tjej från Motala
som älskar att fotografera.

Är mamma till våra Underbara döttrar, Leia född 2010 & Lowa född 2012.

I bloggen får du följa våran vardag i text och bild!                                  
                                   Välkommna!