v 19 Välkommen!

Igår gick jag in i vecka 19, och om en vecka har vi gått halvvägs. 
Ja nu kan jag ju inte sticka under stolen med att det faktiskt har gått fort!
Men tiden har gått mycket snabbare nu när man mår bra, när jag mådde som sämst var ju dagarna hur långa som helst, eftersom man inte kunde göra ett skit!
Jag är så glad att illamåendet är över!

Dock har jag börjat få lite ångestattacker :(
Jag kan inte riktigt förklara hur det känns, men jag vill nästan spy rakt ut så dåligt mår jag.. Det snurrar runt så mycket i min hjärna, och jag är så orolig inte hela tiden, men ofta! Det kommer liksom över mig!
När man vet om saker som händer runt omkring i sin närhet så kan man ju inte sluta grubbla och tänka,det kommer säkert hända mig.. 
Jag hatar när jag känner sådär :( Men jag får försöka ta en dag i taget och inte tänka så mycket!
Jag måste ju tänka att det inte är någon fara och att det kommer gå bra! Annars kommer jag ju bli helt knäpp! 
Skönt att skriva av sig lite faktiskt..

Nu till lite info om veckan, som vanligt snott från gravid.se ;)

Du har en snabbare ämnesomsättning och en ökad blodmängd i kroppen, det kan ha en positiv inverkan på ditt hår och dina naglar. Hos vissa gravida kvinnor kan de höga östrogenhalterna ibland påverka huden i ansiktet. Fenomenet kallas kloasma och uppträder hos ljushyade som mörka fläckar och mörkhyade som ljusa. När hormonhalterna sjunker bleknar oftast fläckarna. Om du solar kan fläckarna i ansiktet förstärkas. Använd ett bra solskydd.

Det kan snart vara aktuellt med järntillskott, de allra flesta gravida kvinnor behöver järntillskott från och med den 20:e graviditetsveckan.

Barnet är 13-15cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 280g. Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. Talg från barnets talgkörtlar blandar sig med hudceller och bildar fosterfett/vernix. Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet. Nerverna i barnets kropp täcks med myelin, ett fett ämne som isolerar och möjliggör det snabba, friktionsfria utbyte av information som krävs för att en människa ska kunna koordinera och balansera sina rörelser harmoniskt. I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten.


Bild på bebis i magen från vecka 19.
Lånad från google.


V 19 (18+1) ♥

Kommentarer
Postat av: Linda Olsson

Awwww, fina kulanbulan! <3



Försöka som du skriver att ta en dag i taget...klart det inte är lätt, du kan ju inte bara sluta tänka..tyvärr, även om man helst vill kunna göra det ibland.. :/

Puss! <3

2012-01-08 @ 21:38:49
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

 

Angelica 24 årig tjej från Motala
som älskar att fotografera.

Är mamma till våra Underbara döttrar, Leia född 2010 & Lowa född 2012.

I bloggen får du följa våran vardag i text och bild!                                  
                                   Välkommna!