V 18

I Lördags var det dags för ny bebisvecka igen! 
Och i vanlig ordning är jag lite seg, men jag ska försöka bli bättre! :)

Text från gravid.se :)
Om det är din första graviditet kan det vara bra att veta att det inte är magen som kurrar utan barnet som rör sig. Nu kan du vara riktigt säker på att det finns en baby där inne. Vid det här laget är du förmodligen lika pigg som innan graviditeten och det är möjligt att sexlusten ökar. Höga östrogenhalter i din kropp får blodmängden i bäcken- området att öka. Detta bidrar till att du oftare och snabbare än vanligt blir sexuellt upphetsad. Varsamma samlag under graviditeten är helt riskfritt, men kontakta din MVC om du är orolig.


Det 16 veckor gamla barnet är nu 12,5-14cm långt mellan huvud och stjärt och vikten ca 200g. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu.

Ofta görs en ultraljudsundersökning i vecka 16-19.

Och RUL ska vi på den 13 Januari, sooom vi längtar! Men veckorna går fort, på fredag är det bara en vecka kvar, tjiho!


V 18 (17+2)

Jag:
Jag mår fortfarande väldigt bra, förutom att jag fick ett återfall och mådde skitilla häromdagen, men dagen efter var det som ingenting, skönt det, fick nästan lite panik att det skulle komma tillbaka! Tur det inte gjorde det :)
Jag känner mini röra sig varjedag och har gjort det ett bra tag, det är mysigt. ♥ Men har inte lyckats känna något utanpå än, så det får vi vänta på ett par veckor tror jag :)
Häromdagen när vi såg en film, så var det en tjej som skulle föda barn... och jag vet inte vad som hände men när jag såg att hon hade värkar så började jag må illa och fick nästan lite ångest, jag kände för första gången att jag nog var lite rädd inför denna förlossning :( Men dock gick det snabbt över som tur var..
Men jag undrar hur det kommer bli när man närmar sig BF, denna gång vet man ju mer vad det handlar om, både på gott och ont :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

 

Angelica 24 årig tjej från Motala
som älskar att fotografera.

Är mamma till våra Underbara döttrar, Leia född 2010 & Lowa född 2012.

I bloggen får du följa våran vardag i text och bild!                                  
                                   Välkommna!