V 24

Bättre sent än aldrig!
Och detta har jag ju ändå mest för mig själv, så det får bli som det blir ;)
Förra Lördagen gick jag in i vecka 24. Tiden går fort, men också långsamt ibland! ( Går alltså in i vecka 25 idag!) Men magbild på det får komma lite senare ;P
Tycker det har varit väldigt segt tills det var dags för barnmorskebesöket som vi äntligen ska på, på måndag! 

Egna tankar:
Jag har blivit så fruktansvärt orolig och nojig.. och det börjar bli riktigt jobbigt :( Hur ska detta fortsätta resten av graviditeten? Jag är orolig för att allt inte är bra, att hon inte lever. Att hon inte rör sig tillräckligt mycket, att jag inte känner rörelser tillräckligt ofta osv. Vilket resulterar i att jag lägger mig och klämmer och känner på magen för att få respons, stackars bebis :S Igårkväll var värst, då låg jag bra länge och buffa och peta på magen utan att få någon ordentlig respons.. Blev faktiskt riktigt orolig då, men tillslut så :) Antagligen sov hon väl som en liten prinsessa där inne och stackars mamma väckte, för jäklar vad hon levde rövare sen ;P
Förlåt lilla snuttan, men mamma älskar dig redan så mycket att jag är livrädd att det ska hända dig något! ♥
Ska bli skönt att komma till bm på måndag och berätta om alla sina tankar och känslor, och framförallt höra hjärtljuden! Tur det är en morgontid så jag slipper vänta!!


Från Gravid.se
Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid.Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker urin när du hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt. Ett tips för att träna upp musklerna igen efter att du fött är det kliniskt testade träningshjälpmedlet, Axuaflex, som finns att läsa om och beställa i graviditetsshop.

Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln.

Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop.

Kommentarer
Postat av: Mickan (Gravid v. 34)

Själv var jag orolig för bebis under de veckor jag hade lunginflammation. Usch. Jag petade också på magen flera gånger per dag för att försöka få respons tillbaka, och det fick jag ju tillslut också. Så det kändes bra.

Nu däremot är det full rulle i magen i princip hela dagarna! Väldigt aktiv bebis. :P



Kramar

2012-02-18 @ 17:09:37
URL: http://angel-like.com
Postat av: Melanie

Och jag tycker hela denna andra grav har gått superfort! Känns som att man inte har hängt med alls!



Fina magen!

2012-02-19 @ 16:57:16
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/
Postat av: Sanna - Mamma till Embla

vilken fin mage du har :)

2012-02-21 @ 14:45:56
URL: http://mammatillembla.blogg.se/
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Fina magen :)

2012-02-21 @ 22:04:29
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

 

Angelica 24 årig tjej från Motala
som älskar att fotografera.

Är mamma till våra Underbara döttrar, Leia född 2010 & Lowa född 2012.

I bloggen får du följa våran vardag i text och bild!                                  
                                   Välkommna!