V 23.

Förra lördagen gick jag in i vecka 23, och det är ju förjäkligt att jag inte bloggat om det förrän nu..
Meeeen, jag får skylla på sjukstuga och förlite tid helt enkelt. Men ändring på detta :)

Här kommer förra veckans bild på magen! :D



Nu är det verkligen fullrulle i magen och vissa sparkar börjar med kännas riktigt rejält.
Ni vet sådär så man nästan blir lite rädd ;)
Men så mysigt det är, Jag är så lycklig! ♥ Att få vara med om det här igen är helt underbart! 

Dock börjar jag fundera på om jag har väldigt lågt blodtryck :( För jag mår förjäkla kasst emellanåt :/
Men snart är det barnmorskebesök, så då får vi se vad trycket ligger på.. Jag brukar nämligen i vanliga fall ha väldigt lågt blodtryck.. meeeen, hellre lågt än högt :)
Sen kommer det över mig då och då att jag har förliten mage.. Fyfan vad jag hatar mig själv.. Så jobbigt som det var förra graviditeten.. men ska gå tillbaka och kolla på Leias mage, och inse att det nog inte är någon fara..
Rätt var det är, är jag väl som en flodhäst och gnäller för det ;)

Från gravid.se;

Din mage blir större och desto mer påverkar den din matsmältning. Vissa kvinnor kan dras med förstoppningsproblem eller halsbränna. Halsbränna kan du själv försöka lindra genom att äta många små mellanmål istället för färre rejäla måltider. Ta gärna en lätt promenad efter maten för att hjälpa matsmältningen på traven. Nu går det att känna (palpera) barnets olika delar genom bukväggen. Det kan smärta i sidan av magen, det är livmodersmuskeln som töjer sig. Smärtan bör försvinna efter vila. Nu brukar sammandragningarna (förvärkarna) bli påtagliga. De tar tag om barnet och masserar det.


Ditt barn är ca 20cm långt mellan huvud och stjärt och vikten omkring 600g. För varje dag som går ser kroppen mer proportionerlig ut. Barnet börjar se ut som en fullgången bebis, men fortfarande kan man urskilja skelett och organ genom huden.

Innerörats ben har hårdnat och då hörseln blivit skarpare kan barnet särskilja olika ljud, såväl inifrån som utanför din kropp. Tänk dig hur bullrig din kropp är. Magen bubblar, hjärtat bankar och blodet forsar. Ditt barn kommer att känna igen din röst på tonläge och rytm när det föds. Prata gärna med det så mycket du kan redan nu. Då forskning visat att barnet i magen lättare uppfattar djupa manliga röster än höga kvinnliga, är det lika viktigt att pappan pratar mycket med det ofödda barnet. Det kan mycket väl hända att du får en spark till svar och du stimulerar även nervsystemets utveckling.



Kommentarer
Postat av: Mammi

Söta magen<3 Nyfiken på lillan=)

2012-02-12 @ 22:09:45
Postat av: Jonna

Fin du är! Ha en toppen dag ! Kramar

2012-02-13 @ 06:38:09
URL: http://blogg.mama.nu/jonnahansson/
Postat av: Mickan (Gravid v. 34)

Ååh, mysmagen! :D

Tycker inte du har för liten mage. Bara du följer din kurva så är allt bra. :)

KRAM!

2012-02-13 @ 13:31:38
URL: http://angel-like.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

 

Angelica 24 årig tjej från Motala
som älskar att fotografera.

Är mamma till våra Underbara döttrar, Leia född 2010 & Lowa född 2012.

I bloggen får du följa våran vardag i text och bild!                                  
                                   Välkommna!