V 22

Imorgon är det dags för ny bebisvecka igen, och jag kom på att jag inte ens lagt upp bild från förra veckan..
Så nu tog jag tag i det :)
Man har tyvärr inte alltid tid och ork att blogga, och då får det bli lite som det blir ;)

I vanlig ordning lite fakta från gravid.se. :D

Dina bröst kan eventuellt läcka råmjölk, ditt barns första kost. Montgomerys körtlar på vårtgårdarna, producerar ett fuktigt ämne som skyddar dina bröstvårtor vid amning. Din hudfärg kan förändras och områden med mycket pigment t.ex. vårtgårdar, födelsemärken och fräknar mörknar. Håret kan kännas tjockare och det beror på att du nu inte tappar speciellt mycket hår, vilket annars är det normala. När barnet är fött kommer du att tappa hår som vanligt igen. Kom ihåg att sköta tandhygienen, hormonerna kan påverka ditt tandkött och få det att svullna.

Nu har barnet blivit ungefär 19cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500g. Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Antagligen är det som mest livligt när du vilar dig. Svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig. Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa. Hjärnan växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan - germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att barnet är fött och försvinner sedan. Barnets hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder.


Mig själv!
Jag mår fortfarande bra, inga direkta ryggproblem mer än lite stel när jag har sovit. Skönt. Jag hoppas det förblir så! :) Har börjat längta lite tills vi ska till bm, men det är ju tyvärr ett tag kvar! Men det lär väl gå fortare än jag tror :) och det där med att man kan börja läcka råmjölk, det har jag gjort, men tror det var några veckor sen som det började för mig. Inte så att det rinner, utan om jag klämmer så kommer det ut lite ;)
Har faktiskt börjat känna av lillasysters dygnsrytmer också, hon vill helst vara vaken när mamma vill sova :)
Men det är så mysigt med fullrulle i magen! Lilla hjärtat! ♥
Så avslutar vi med en bild från ikväll! 


Älskade lilla underverk.

Kommentarer
Postat av: ENDENISE

har du lagt på ett bokeh filter på fotot? HUR gör man det? om inte du gjort det, vad har du använt som ljuskälla? :D jätte fin bild ♥



sv: vad bra att det såg bra ut :D designpill tar tid och speciellt när man bygger upp en helt ny, många koder vill jag lova :P

2012-02-04 @ 11:58:49
URL: http://endenise.se
Postat av: ENDENISE

sv: glömde svara på hälften!! haha

Nappfotona har jag tagit med en färgglad ljusslinga i bakgrunden, fotot med ett objektiv med hög bländare (1,8). SÅ gör man bokeh :D Eller så kan man få fram bokeh genom smååå ljuskällor, ex genom ett löv osv. Har inte pillat med PS än haha. Ska ta tag i det snart, duger så bra med mitt lätta program. DOCK har jag precis lyckats göra en vattenstämpel som jag kan använda i det andra programmet, NÖÖÖÖÖJD!

2012-02-04 @ 20:15:43
URL: http://endenise.se
Postat av: ENDENISE

sv: Åh nej krya på er!



Ja jag blev lite ledsen i ögat när det blev tokigt när lillasyster kom då det hade gått så himla bra. Men det var väl allt nytt som ställde till det, han ville ju kika på sin fina syster :) men nu ska vi banne mig fixa detta igen :D



kram

2012-02-06 @ 14:56:54
URL: http://endenise.se
Postat av: Mickan (Gravid v. 33)

Här kommer det också lite mjölk när jag klämmer på brösten. Och min bebbe vill också gärna böka när jag vill sova eller är stilla. :P



Kramar

2012-02-07 @ 16:30:44
URL: http://angel-like.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

 

Angelica 24 årig tjej från Motala
som älskar att fotografera.

Är mamma till våra Underbara döttrar, Leia född 2010 & Lowa född 2012.

I bloggen får du följa våran vardag i text och bild!                                  
                                   Välkommna!